Thursday, December 16, 2010

Tip Untuk Meningkatkan Kecerdasan Otak

Otak secara alami akan kehilangan sel-selnya ketika mencapai usia 30 tahun. Akibatnya, daya tangkap akan terganggu, mudah lupa dan sukar mengingat informasi baru. Namun, jangan khuatir ada tip untuk menjaga kemampuan otak agar terus berfungsi secara baik.

Teh Hijau
Teh hijau yang mengandung anti oksidan tinggi, akan memerangi radikal bebas yang menyerang saraf otak. Teh hijau telah terbukti boleh menghambat enzim yang menyebabkan Alzheimer. Selain itu teh hijau juga membuat kemampuan otak lebih tajam.

Mengunyah
Kegiatan menguyah dapat meningkatkan aliran darah ke otak yang mengawal memori. Anda boleh membaca buku sambil mengunyah gula2 getah sebagai aktiviti harian anda.

Bermain alat muzik
Latihan alat musik dapat meningkatkan ketajaman berfikir. Melakukan latihan musik selama setahun membantu daya fikir dan daya ingat menjadi lebih baik.

Mencium wangi bunga
Penelitian di Amerika menunjukkan bahawa, orang yang sering mencium wangi bunga boleh berfikir 17% lebih pantas. Aroma bunga dipercayai boleh menghilangkan stress dan menjadikan fikiran lebih tajam. Tempatkan bunga di rumah mahupun meja kerja anda.


No comments:

Post a Comment